Pro Assen
164
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-164,bridge-core-3.0.8,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_popup_menu_push_text_right,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-29.5,qode-theme-bridge,hide_inital_sticky,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Pro Assen

Over dit project

De School voor Praktijkonderwijs in Assen (PRO Assen) is een vriendelijk en toegankelijk gebouw met  een opmerkelijk gevormd ‘beschermend’ schilddak. Onder dit schild weten de leerlingen zich geborgen. Binnen de muren van de school werken de leerlingen aan zelfstandigheid en volgen zij eenvoudige vormen van beroepsonderwijs. Het gebouw ondersteunt hen hierbij door zijn stevige basis, veilige omgeving en rust.

 

De school ligt aan de rand van een woonwijk en is secuur ingebed in de stedenbouwkundige structuur van de wijk. Het reageert op verschillende manieren op zijn omgeving. De verschijningsvorm van ‘het gordeldier of Pro Assen’ wordt weerspiegeld in het rijtje huizen aan de overkant van de straat en in de schuurtjes van het naastgelegen volkstuinencomplex. De schaal van het gebouw tenslotte verhoudt zich op een goede manier met de verderop gelegen kleine flats. Het schilddak is van een vergrijzende, onbehandelde Trespa plaat, die als schubben op het dak en aan de gevel zijn gemonteerd. Een serie goten leidt het regenwater via speelse ‘knikkerbanen’ naar de grond. Vanonder het schild wordt een zachter materiaal -hout- zichtbaar. Deze binnenwereld piept even naar buiten op de kop van het gebouw.

 

Het interieur en exterieur van de school zijn samengesteld uit verschillende sferen die in visueel en tactiel opzicht tot stand komen door het materiaalgebruik. Het praktijkonderwijs wordt gegeven in ruwe, robuuste werklokalen die zijn gemaakt van -in het werk gestort-beton. In dit ‘betonlandschap’ zijn de ‘metaal- en houtbewerkingspleinen te vinden; werklokalen, of werkpleinen waar de leerlingen leren deze weerbarstige materialen te bewerken. Het ‘houtlandschap’ plooit zich rond deze betonnen basis en sluit daarop aan met haar vloeren en wanden. In deze houten wereld, die meer huiselijk aandoet, bevinden zich de les- of leerlokalen, huiskamers genoemd. Deze lokalen hebben allemaal een deur en een raam aan de brede gangen, een duidelijk eigen adres in de gang. Zo worden de lokalen vaststaande, helder omschreven plekken in de ruimte en dat schept rust en duidelijkheid voor de leerlingen. Houten spanten overspannen de lokalen en ondersteunen als ribben het schild. Deze ruimte, de ‘zolder’, is de ontmoetingsruimte van de leerlingen. Op deze zolder is het kooklokaal en ook de kantine waar de leerlingen hun zelfbereide eten kunnen eten.

 

 

De ‘schuur’ is een deels open ruimte tot onder het dak, waar ook de trappenverbinding tussen de verdiepingen is. Onder dit afdak kunnen de leerlingen leren straten, ook met slecht weer. Het vloertje van deze schuur zal zo steeds wisselende legpatronen hebben. De buitenruimte met de tuinen loopt vloeiend over in het belendende volkstuinencomplex. De bedoeling achter deze vloeiende overgang is dat de leerlingen in de volkstuintjes de vakken groenvoorzieningen volgen en aan andere tuinders hand- en spandiensten kunnen verlenen.

Locatie

Assen

Programma

School voor praktijkonderwijs

Ontwikkeld bij Onix

Berit Ann Roos, Alex van de Beld (projectarchitecten), Annemieke Meems, Koen Looman

Opdrachtgever

Gemeente Assen

Categorie
Onderwijs, Ontwerp